lördag 25 juli 2009

Ur föreställningens sista akt

Hört i Nationalförsamlingen 23/7-09:

"Kom igen, nu accelererar vi!"
Philippe Boënnec

"Vissa ha påstått att sanktioner inte innebär en enda euro till artisterna. Det är fel. Alla åtgärder som vidtagits i andra länder har inneburit, inte bara ett omedelbart stopp för minskningen av DVD-försäljningen, utan även en ökning av densamma. Så snart marknaden återupplivats så har artisternas fått ökade resurser. [Kulturministern stöder sig här bl a på siffror från svenska skivbolagslobbyister.]
Frédéric Mitterrand

"Låt oss glädjas tillsammans över att vi har en artist som Johnny Hallyday!"
Franck Riester

Herr utredare, ni är inte upplyst - ni är besatt!"
Christian Paul

Man bör minnas att [internetleverantörerna] kan utsättas för sanktioner om de inte garanterar tillgången till nödnummer. Nu när en pandemi är i antågande – influensan H1N1 –, gör vi bedömningen att avbrott i denna nödvändiga service till varje pris måste undvikas... Ursäkta, M. Mallots hosta fick mig att tappa tråden."
Patrick Bloche

Monsieur le ministre, när jag såg er nyss föreställde jag mig hur ni längtade tillbaka till villa Médicis. [Kulturministerns förra arbetsplats, ett kulturhus i Italien.]
— Inte då!
— Inte? Intresserar denna debatt verkligen er ?
— Absolut. Jag är överlycklig över att vara här och över att ha lärt känna er alla."

Jean-Pierre Brard och Frédéric Mitterrand


"Om M. Mallot hostar för mycket kommer vi att försättas i karantän."
Patrick Bloche