Daniel Nüüd konstaterar också vidare:
"Människan behöver verktygen, möjligheterna att förändra världen, då gör hon det också. Jag längtar tills den dagen kommer. Jag kanske är naiv men utgår man från allt det jag har skrivit så är den UGC-filosofi som genomsyrar nätet idag en chans till en verklig förbättring. Al Gore pratar om miljöhotet i sin “An Inconvenient Truth” och det är gott och väl. Men glöm inte varför fabrikerna, oljeborrarna och miljöutsläppen finns där från första början. Just det, pengar. Det farligaste miljöhotet idag är pengarnas dominerande roll i samhället. En ekonomi med en valuta som grundar sig på mänsklig interaktion är ett länge efertraktat ljus i tunneln. Det är det facebook, linkedin och alla andra sociala nätverk kan ge oss i det stora hela. En humanekonomi där människor och våra omgivningar spelar roll igen. De sociala nätverken är digtala banker som förvaltar relationer."
Så om Nüüd ser ett ljus och en räddning i den teknik som kommer innebära slutet på industrisamhället och dess tankesätt, så präglas filmen "Le syndrome du Titanic" av svartsyn och undergångsstämning. Det förklarar förmodligen till viss del den lust att förgifta planeten som drabbade Le Figaro-kritikern efter att ha sett den.
Ekologisten, miljökämpen och fildelningsförespråkande musikern Francis Lalanne reagerar, möjligen otippat, lika negativt och säger sig ha fått rejält nog av personer som går maktens ärenden och tjänar stora pengar på att föra fram ett ekologiskt budskap som går ut på att anklaga folk för att vara dåliga och destruktiva:
"Att Monsieur Hulot är chef för ett framgångsrikt företag, bekostat av de stora medier som anställer honom, samt använder sig av de ekologiska idealen för att tjäna pengar, det stör mig inte. Så tillvida att hans budskap låter oss hoppas på en bättre värld. Men istället för att angripa de verkligt ansvariga, som Coline Serreau gjorde med sin film La Belle Verte, så misstar han sig på målet och attackerar offren. Vi har fått nog av att jämt och ständigt höra moralpredikningar av miljardärer som anklagar oss."
Lalanne själv har däremot bestämt sig för att lämna sitt hus och sin mobiltelefon och inte längre ha ett bankkonto eftersom virtuella pengar, som "skapat Madoff ", är omoraliska. Han ämnar vandra från konsert till konsert, med landsvägen som hem, för att leva som en fri konstnär.
Francis Lalanne walks it like he talks it.
#6 (oktober 2024): mest om böcker
1 månad sedan