torsdag 15 oktober 2009

Emma & Marianne

Emma Opassande håller ett entusiasmerande brandtal. Ett sådant man bör hålla från en hästrygg eller en barrikad, i den anda som besjälar Marianne.
(Piratrörelsen saknar tyvärr ibland relevant retorisk rekvisita. Den som ställer sig på en laptop kommer endast obetydligt högre upp.)

Emma avslutar: "Partister från båda sidor om blocken förenades och vi förlorade visserligen den här striden — men slaget är inte över. För det är så — vill man ha något gjort ordentligt måste man göra det själv. Borta är nu möjligheterna att lägga förtroende och ansvar hos alliansen. Att lägga det ansvaret på det röda blocket är för några av oss en chansning som vi inte känner att vi har råd med i dagsläget.

Idag börjar kampanjen för att lyfta in Piratpartiet i riksdagen 2010 på allvar. Har du möjlighet att hjälpa till med detta på ett aldrig så litet sätt, så gör det. Förvänta dig inte att någon annan kommer att göra det åt dig. Många bäckar små kommer att så småningom bilda den fors som behövs för att riva upp de lagar som försämrar våra liv.

Jag måste nämligen ha något att hänga upp mina förhoppningar på och det är därför jag gör det själv. Aldrig ger jag upp. Aldrig. Vi vanliga svenssons är inte satta på denna jord för att kontrolleras och styras. Det finns inga gudomliga regler som säger att jag måste ställa upp på detta.

Jag tänker sätta mig på tvären hela vägen, mitt privatliv är inte makthavares egendom — det är mitt och jag kommer att slåss för att det förblir mitt. Jag hoppas jag får sällskap."

Det borgerliga blocket måste efter gårdagen betraktas som definitivt uträknat. Det förbluffande och oväntade har skett att statsminister Reinfeldt, en principlös man som endast åtrår regeringsmakten, dräpt den svenska borgerligheten och gjort liberalismen till ett irrande spöke. Återstår den sk "Alliansen", en statskramande, konservativ mittenkonstellation, i praktiken ett enda parti, kemiskt fritt från liberal ideologi. Ett "statsbärande" parti som valt att försätta sig i opposition mot sin egen befolkning.

Et tu, Brute?