onsdag 30 september 2009

Sanningen om bubblor

När man öppnar en flaska champagne utlöses bildandet av tusentals små koldioxidbubblor som stiger uppåt och briserar vid ytan.

En nyligen publicerad studie, utförd av franska och tyska forskare, visar att bubblorna gör mer än bara "kittlar i näsan". De är i högsta grad mättade med innehåll och fungerar i själva verket som små hissar för smakämnen.

Genom att analysera bubblorna med hjälp av mass-spektrometri har man kunnat konstatera bubblorna innesluter champagnens aromer och bär dem med sig.



"J'aime le Champagne parce qu’il me rend belle !

"Jag älskar champagne för att den gör mig vacker!"
La Marquise de Pompadour

"Je bois du Champagne quand je gagne, pour celebrer...et je bois du Champagne quand je perds, pour me consoler."
"Jag dricker champagne då jag vinner, för att fira...och jag dricker champagne då jag förlorar, för att trösta mig."
Napoléon Bonaparte

"My only regret is that I did not drink more Champagne."
Lord Maynard Keynes, på sin dödsbädd