"Detta möte vill vara ett tillfälle till en konstruktiv "brainstorming" som skall uppmuntra till reflektion", menade organisatörerna. "Det var som jag förväntade mig", meddelar dock den desillusionerade Autheuil: "Det har inte hänt någonting."
För att finansiera, inte skapandet, poängterar Autheuil, utan kulturindustrin tycks två sätt återstå: "...
"...utpressa internetleverantörerna som anklagas för att ha tagit brödet ur munnen på dem samt kräva offentliga medel. Vid intet tillfälle var det tal om ersättning grundad på konsumenters faktiska köp. Jag kanske har fel, men de verkade ha gett upp tanken på inkomster via Internet och insett att inkomsterna från försäljning på nätet aldrig kommer att kompensera för den minskade exemplarförsäljningen. Frågan togs helt enkelt inte upp!"
Men än mer intressant: "Dans le même temps, j'ai entendu cet aveu : si l'industrie du disque et de la musique se porte mal, la création se porte à merveille. L'un des producteurs présent à la tribune a même dit que ce qu'il recevait était de meilleure qualité qu'avant. C'est tout le message des pro-hadopi qui s'effondre. Ceux qui vont mal, c'est juste un maillon de la chaine, celui qui a vu son métier chamboulé par l'arrivée d'internet."
"Samtidigt hörde jag följande erkännande: om musik- och skivindustrin mår dåligt så mår skapandet alldeles utmärkt. En av producenterna i panelen sade till och med att det material han nu får in har större kvalitet än tidigare. Hadopi-förepråkarnas hela budskap faller därmed samman. De som mår dåligt utgör endast en länk i kedjan; de som sett sitt yrke omkullkastas av Internets ankomst."
Autheuil konstaterar att dessa aktörer inte har någon förståelse för det nya mediets villkor och att detta, enligt hans analys, kommer leda till att de uppslukas av de som kontrollerar mediet. Internets aktörer: internetleverantörer, telekomföretag och företag som Apple, har placerat sig i centrum för de nya formerna av distribution. Och det är där, fastslår Autheuil, som pengarna finns.