onsdag 13 maj 2009

Stämningsbild

Affären med den avskedade journalisten Bourreau-Guggenheim tas upp igen; ur Nationalförsamlingens protokoll 12/3-09.

(...)

M. le président (talman). Ordet går till Mme Christine Albanel, kultur- och kommunikationsminister. (Burop)

Jag ber er!

Ni har ordet, madame la ministre.

Mme Christine Albanel, kulturminister. Herr ledamot, ett mail har mycket riktigt skickats från en webansvarig på TF1 till Mme Françoise de Panafieu, som mycket riktigt var mycket närvarande under våra debatter om internet-lagen, vilket jag tackar henne för.

M. Albert Facon. Tjallare!

Mme Christine Albanel, kulturminister. Hon skickade det till departementet för att få teknisk information till svaret (Tjallare! från flera bänkar.) vilket görs fortlöpande. En kopia av detta mail skickades till TF1, vilket jag var omedveten om. (...)

M. Marcel Rogemont. Han blev dock avskedad!

Mme Christine Albanel, kulturminister. Jag har betonat att det berodde på ett beklagligt misstag...

Flera ledamöter. Han är arbetslös nu!

Mme Christine Albanel, kulturminister.…och jag har vidtagit åtgärder mot den aktuelle medarbetaren. Och jag har gjort det för att jag har det största respekt för tv-kanalernas frihet och autonomi, för deras frihet att ta egna beslut, liksom deras journalisters yttrandefrihet. (Högljudda utrop) Jag har tagit mitt ansvar i den här affären och jag tror att ingen, utan att ljuga, kan anklaga mig för motsatsen (Applåder - och ett långvarigt skanderande: Avgå! Avgå! Avgå!)

M. le président (talman). Jag ber er, mina kära kollegor!