lördag 30 maj 2009

Absolut skönhet; ett bloggkonstverk

Malmöoperan gav för en tid sedan reklambyrån Studio Total uppdraget att väcka intresse för sin verksamhet på ett helt nytt sätt: genom att kommunicera på Nätet, genom att använda Nätet på dess egna unika villkor.
Studio Total skapade bloggen Black Ascot och den fiktiva personen Erika Ascot, som "bor med sin styvmoster i en lägenhet på Östermalm med 5 kakelugnar och 750 klänningar."

Bloggen är ett visuellt mästerverk och texterna intensiva, djupt kreativa, originella och perverterade. Erika Ascot uppgavs vara 18 år, självförbrännande, dekadent och självmordsbenägen.
Bloggen fick snabbt tusentals läsare.

Avslöjandet av Erika Ascots icke-existens väckte starka känslor; dels bland dem som följt henne som en medsyster, dels bland dem som tyckte hela idén var omoralisk - och dessutom: hittade man på någon kunde man väl åtminstone hitta på ett bättre föredöme för den unga läsekretsen!

Personligen ser jag bloggen som ett fullödigt konstverk.
Jag anser dessutom att kulturinstutitionen Malmöoperan förstått något väsentligt: antingen använder man sig av Nätet för att skapa intresse (i detta fall kring uppsättningen Vanessa) samt nå den unga publik som befinner sig där - eller så lierar man sig med Nätets fiender och, i förlängningen, ser sin verksamhet förtvina och dö.

Dock; för mig innebar även projektet Black Ascot personlig smärta. Dels för att det är över - Erika har dödförklarats och bloggen upphört - dels för att läsupplevelsen var så stark, så intensiv, så omtumlande för att den innebar ett sådant absolut igenkännande.
De franska fraserna, bilderna på Françoise Sagan, på Anaïs Nin, referenser till favoritböcker som också är mina: Bonjour Tristesse, Den hemliga historien, Alice i Underlandet, omnämnadet av utvalda klädesplagg av klädskapare jag älskar - och den alltid närvarande känslan av undergång.
Jag växte upp som hon!
fast utan burgenhetsrekvisitan och inte på Östermalm. Det var ofattbart: Black Ascot var en elektrisk chock; som att lägga handen på en palantír - Fara!

Hon fanns inte. Jag finns däremot. Jag bloggar, alltså finns jag.