måndag 2 november 2009

Förströelse och pengar

Francis Lalanne, mannen som gör vad som faller honom in, är en av 40 medförfattare till boken La Bataille Hadopi. I början av nästa år ger han ut en bok, en film och en skiva under licensen Creative Commons, som den förste bland Frankrikes välrenommerade artister. "Den första fallande dominobrickan", hoppas Numerama.

Själv vägrar han låta sig utnyttjas av krafter som vill inskränka medborgerliga rättigheter i hans namn: "Det är fullständigt otroligt att från en skiva som säljs för 20 euro så tillfaller 1 euro artisten, och så förklarar man att man vill ha Hadopi för att skydda artisterna; det får vara nog nu!"

Dessutom är han mycket kritisk till den bakomliggande filosofi som reducerar konsten till en produkt: "Jag är övertygad om att de som anser att konstens syfte är att tjäna pengar har fel. Konstens syfte för mig är att skapa medvetenhet, och samtidigt skänka glädje, att förströ, i den mening Pascal lade i ordet, men inte att tjäna pengar."

(Blaise Pascal ansåg att förströelser fick människan att glömma det meningslösa i sin existens och sin egen förestående död. Detta var dock inte någonting bra, enligt matematikern och den religiöse filosofen, eftersom det även fick människan att glömma Gud.)

Man måste sluta se människor som konsumenter, säger Lalanne; som är en av mycket få artister som ifrågasätter det gamla systemet offentligt. Hans förklaring är att den rädsla, som han anser dominerar kulturvärlden och samhället i stort, får människor att begå misstag och att slå in på fel väg.

"Les artistes pensent que l’ancien système leur était profitable car ils en ont profité, mais non : ce système ne leur a pas été profitable, ni sur le plan du lucre ni sur celui de la conscience, puisque aujourd’hui, ils en arrivent à penser d’une manière qui n’est pas celle d’un artiste, mais celle d’un exploiteur."

"Artister tror att de tjänade på det gamla systemet, eftersom det gav dem en förtjänst, men nej: de har inte tjänat på det systemet, varken ekonomiskt eller moraliskt, eftersom de idag inte tänker som konstnärer utan som profitörer."