tisdag 3 november 2009

Djupsinnigt

Nu har ännu en undersökning bekräftat att de som fildelar musik och nedladdar den illegalt även är intresserade av musik. Följaktligen är det även dessa personer som i högre utsträckning än andra köper den.

Informationen om denna logik sprids även i Frankrike, där bloggen Bonne Nouvelle, via Le Monde, skriver att det nu är slut med "plundrarklichén" och att underhållningsindustrin måste anpassa sig till nya, "nyfikna och bulimiska" konsumtionsmönster - som kräver rimliga priser och en helt annan tillgänglighet. Inte oväntat vill Industrin dock fortsätta misshandla sina trognaste kunder.

Personligen saknar jag i stort sett intresse för musik- och filmbranschens produkter. Jag fildelar därför inte och tar inte otillåtet del av upphovsrättsskyddat material. Men jag köper givetvis ingenting heller, på grund av samma massiva ointresse. Jag är laglydig, om man nu skall betrakta det juridiska missfostret Ipred som en lag. Alltså hindrar ingenting att jag helt enkelt struntar i upphovsrättsbranschen och deras kunders neurotiska allians. De borde givetvis, kan man tycka, få ha sitt sadomasochistiska förhållande ifred.

Men dessvärre har de dragit in bråket i mitt vardagsrum, som är Nätet. Och nu hotar det riva ner väggar och tak och krossa en myckenhet porslin i mitt eget hus. Upphovsrättsindustrin vill, i sin iver att kränka och misshandla sina kunder, trasa sönder Internet. Detta är oacceptabelt eftersom Internet och demokratiska fri- och rättigheter är Större och Viktigare än dessa krämares futtiga anspråk.

Allt som ser bra ut ur företagens synvinkel är det inte nödvändigtvis, ens för dem själva.
Henry Ford, sägs det, blev en gång visad runt i en konkurrents bilfabrik. Fabriksägaren hade ersatt en stor del av sin arbetsstyrka med robotar, och sade nöjt till Ford: "De här arbetarna kräver ingen lön och de kommer aldrig att strejka!". "Nej", svarade Ford stillsamt, "men de kommer heller aldrig att köpa era bilar."

Om alla vore som jag så skulle upphovsrättsindustrin inte finnas överhuvudtaget. Sedan skulle vi visserligen även befinna oss på samma tekniska nivå som på medeltiden, men det en annan sak.