lördag 21 mars 2009

Chaos, Confusion - Fracas

Marianne Greenwood vandrade genom sydamerikas djungler på nakna fötter. Hon bodde som gäst hos naturfolk och ägde inte mer än hängmatta att sova i och en kamera, för att dokumentera.
Hon berövade sig själv all materiell trygghet, utblottade sig; ställde sig till livets förfogande, fullständigt skyddslös. Den enda rikedom hon samlade på sig var berättelser och den rikedomen slösade hon frikostigt på vänner över hela jorden. Fattigdom för Marianne Greenwood var att inte ha pengar till en parfym.

Jag förstår, men saknar helt hennes tillit till livet och hennes upphöjda lugn i sin fattigdom. Men samtidigt känner jag behovet av att inte tyngas av ägodelar eller minnen i materiell form. Behovet är starkt: Jag slänger allt. Jag avyttrar, bortskänker, rensar, förkastar, trots att min rädsla för fattigdom lamslår mig. Det är motsägelsefullt - en paradox.

De citat jag minns har ofta fattigdomens och hopplöshetens frihet som tema.

Losing all hope is freedom.

Jag kan dock fortfarande köpa min parfym. Fracas - parfymen som doftar av smultron stadda i förmultning och skära, engelska rosor. Och namnet: Tumult. Så passande.