fredag 28 augusti 2009

Pappersnätet, 1968 I

År 1968 gav Stewart Brand, biolog från universitetet i Stanford och medlem av The Merry Pranksters, ut det första numret av Whole Earth Catalogue - en publikation som inte liknade någonting som tidigare utgivits: En "intruktionsbok för västkust-hippies", vinnaren av National Book Award 1972 - och ett första forum för en gryende cyberkultur.

The Merry Pranksters var en excentrisk grupp av originella och utagerande personligheter som samlats kring författaren Ken Kesey, i vad som kan beskrivas som en förtrupp till hippierörelsen och den psykedeliska kulturen. De experimenterade med LSD (som var lagligt) och excellerade i turbulent och okonventionellt leverne.
De ville lämna staden och återvända till jorden - och kollektivet lanserade Whole Earth Catalogue, som innehöll praktiska instruktioner till en, med dagens termer, hållbar och ekologisk livsstil med hjälp av lågteknologiska lösningar.

Publikationen växte i omfattning och betydelse: "Gör-det-själv", ritningar till hus och enkla maskiner, ekologiskt lantbruk, vetenskap och datorgenererad musik - ett ytterst svårdefinierat sammelsurium av läsargenererat material, i text och visuell design.

Fred Turner beskriver i boken From Counterculture to Cyberculture - Stewart Brand, the Whole Earth Network, and the Rise of Digital Utopianism hur grundandet av Whole Earth Catalogue gav annars vitt skilda communities ett gemensamt forum.

Stewart Brand
lyckades förena idéströmningar från San Fransisco Bay's flower power-rörelse med konstscenen i Manhattan och det nya teknologiska centret i Silicon Valley. Brand skapade därmed förutsättningen för en sammanflätning av motkulturen och cyberkulturen; ett långtgående samarbete och ett kontinuerligt utbyte av ideer.

Visionärer i dessa olika läger kom att dela samma utopi; persondatorer som verktyg för byggandet och utforskandet av alternativa världar; av kollektivt samarbete och personlig frihet.