tisdag 28 april 2009

Pressens död och pressens blomstring

Den franska nyhetsajten Rue89, startad av journalister som lämnat vänstertidningen Libération, klarar sig bra i den nya nätekonomin och avser, tvärt emot traditionella affärsmodeller och förutsägelser om pressens snara död, att även fortsättningsvis låta innehållet vara gratis för användarna.
VDn Pierre Haski kallar det en "informationsrevolution" och har åtagit sig en närmast missionerande roll i den nya ekonomin.

Reklam räcker inte. Rue89 har även startat sajter som Le Nouvel Observateur's litterära sajt Bibliobs men har också öppnat en butik där man säljer muggar och T-shirts med tryck som
"On ne dit pas casse-toi pov’con!" "Man säger inte stick din jävla idiot!" och "Je vous demande PARDON pour ce tee-shirt" "Jag ber om URSÄKT för denna T-shirt".

Båda budskapen är
politiska blinkningar som fransmän är väl införstådda med. Det första syftar på en händelse under presidentvalskampanjen då Sarkozy i en folksamling lägger handen på en ilsken herres axel och uppmanas av honom att omedelbart ta bort den, med orden "Du smutsar ner mig!". Sarkozy tappade humöret och svarade: "Stick, din jävla idiot" - en scen som fångades på film och lades ut på YouTube till mångas stora förtjusning.
Det andra syftar på den tidigare ledaren för Parti Socialiste Ségolène Royal, Sarkozys motståndare i senaste presidentvalet, som å Frankrikes vägnar bett "Afrika" om ursäkt för Sarkozys dumma uttalanden på statsbesök i Senegal, samt nu senast den spanske premiärministern Zapatero, som Sarkozy vid ett informellt tillfälle avfärdat som "inte särskilt intelligent". (Detta läcktes till och publicerades i Libération, vilket fick UMPs talesman Frédéric Lefevbre att anklaga tidningen för att vilja nedsvärta Frankrikes rykte.)

Ségolène Royales ursäkter har dock inte uppskattats av fransmännen i gemen, men inspirerat till lustigheter av typen: "Har du gjort något riktigt dumt? Sankta Ségolène förlåter dig!"