Högerpartiet UMP har fortsatta och påfallande problem med att kommunicera på ett sätt som inte omedelbart kan avfärdas och förlöjligas; företrädesvis på Nätet, partiets hatobjekt.
Den pågående offentliga debatten om den franska nationella identiteten har blivit hårt kritiserad för att vara nationalromantisk och bereda vägen för extremhögern. Eric Besson, minister för immigration och nationell identitet lanserade häromdagen en debattsajt vars moderatorer, visade det sig dock snabbt, systematiskt raderar regeringskritiska kommentarer, om än aldrig så artiga.
Och nu har UMP, inför stundande regionalval, producerat reklamfilmen "La France qui change" - Frankrike som förändras, underförstått, tack vare Nicolas Sarkozy - som visar idylliska bilder av välmående människor och leende barn av olika hudfärg.
Dessvärre, avslöjar Canal+, så var bilderna hämtade från den amerikanska bildbyrån Getty Images och visade följaktligen amerikaner, företrädesvis från Californien. "UMPs Frankrike får en verkligen att drömma", ironiserade programledaren, och Libération konstaterar att "För UMP är idealet krambjörnar made in USA".
"Elaka tungor inom UMP", tillägger Libération, antyder att partiet "sedan det träffade avtal med det kinesiska kommunistpartiet" (om "ömsesidig respekt för inre angelägenheter") "också har tvingats använda sig av samma kommunikationsbyrå".
UMPs talesman, det ökända politiska trollet Frédéric Lefevbre, är dock långt ifrån en krambjörn.
Det vanligaste epitetet är "Sarkozys vakthund" eller "porte-flingue" - torped. Denne man antas inte desto mindre snart utnämnas till statsekreterare med ansvar för kommunikation, något som företrädare för den franska televisionen, utan att bry sig om några nyanser, kallar en krigsförklaring och en provokation.
#6 (oktober 2024): mest om böcker
1 månad sedan